Fotpleie og behandling

Fotpleie blir ofte glemt eller forsømt. Dette til tross for at det kun tar noen minutter hver dag.

Vi har derfor utviklet en hel serie med fotpleieprodukter som behandler og forebygger træler og sprukne hæler, fukter og skjemmer bort føttene dine og behandler smerte i hælen og foten – slik at du kan få babymyke føtter hele året. Footner – din fotpleiespesialist.

I de fleste tilfeller kan fotproblemer lindres med litt kjærlig omtanke når du ikke er på farten. Den vanligste årsaken til fotproblemer er overanstrengelse. Hvis du er nødt til å stå og gå mye, kan du ha nytte av sko som gir ekstra støtte, stabiliserer foten og ankelen og gir beskyttelse. Få eksperthjelp når du skal kjøpe sko.

I de fleste tilfeller kan enkle behandlinger, basert på graden av og årsaken til fotsmertene, kjøpes reseptfritt. Her er en liste over de mest vanlige behandlingsalternativene for fotsmerter:

  • RICE-metoden (ro, is, kompresjon og elevasjon)
  • Reseptfrie smertestillende midler
  • Massasje
  • Tøyningsøvelser (plantar fasciitis)
  • Vannbasert trening som svømming
  • Vekttap
  • Varmt fotbad

Du kan ofte behandle symptomene med enkel fotpleie og smertelindring.

Enkle grep som bidrar til å redusere eller unngå hevelse

Du kan gjøre noen små endringer i hverdagen som bidrar til å redusere hevelse:

  • Gå en liten runde hver time.
  • Få i deg nok væske. Drikker du for lite, blir hevelsen faktisk verre.
  • Begrens saltinntaket.
  • Ligg med bena høyt om natten.
  • Det er lite dokumentasjon på at bruk av eteriske oljer reduserer hevelse.
Råd mot fotplager

I de fleste tilfeller kan fotplager lindres med litt kjærlig omtanke når du ikke er på farten. Den vanligste årsaken til fotplager er overanstrengelse. Hvis du er nødt til å stå og gå mye, kan du ha nytte av sko som gir ekstra støtte, stabiliserer foten og ankelen og gir beskyttelse. Få eksperthjelp når du skal kjøpe sko.

Råd mot fotplager:

  • RICE-metoden (ro, is, kompresjon og elevasjon)
  • Reseptfrie smertestillende midler
  • Massasje
  • Tøyningsøvelser (plantar fasciitis)
  • Vannbasert trening som svømming
  • Vekttap
  • Varmt fotbad
  • Kjølende massasje